16 Νοεμβρίου 2017

''κιτρινισμένες μνήμες μου''- της Σοφίας Θεοδοσιάδη..


έργο του ιδεαλιστή εικαστικού : Δημήτρη Κατσικογιάννη
Κάπου εκεί έξω ψάχνω να με βρω..να με αναγνωρίσω..
 ν' ακούσω τη φωνή των νιάτων μου..να ξαναβαπτιστώ..
μιας επετείου..μιας εξέγερσης..μιας ουτοπίας ορφανής..
το χαμογέλιο της το ψεύτικο..να το αγκαλιάσω απ' την αρχή..
ανάγκη μου εσωτερική..ν' ανέβω πάνω απ' τα χαλάσματα..
που δεν αναστηλώθηκαν γερά..σαθρά ξανά και τα θεμέλια..
γκρεμίστηκαν στου χρόνου τις ρωγμές..
κι ένας αγώνας του ξεσηκωμού εκείνης της γενιάς..
χάσκει μες στις λακούβες του χωρόχρονου..
που γρήγορα λασπώνει τες και θάβει τις φωνές..
κιτρινισμένες πια οι μνήμες μου..
είναι πολλά τα χρόνια..πάει καιρός..λουφάξανε..
μορφή θαμπή..μέσα σε μια φωτογραφία της στιγμής..
ονείρων..ουτοπίας και κραυγών..αναζητώ ακόμα... 

''κιτρινισμένες μνήμες μου'' -  Σοφία Θεοδοσιάδη. 

( ήταν 17 Νοέμβρη 1973)
 ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░ ░ ░

έργο του ιδεαλιστή εικαστικού: Δημήτρη Κατσικογιάννη : Πολυτεχνείο





Τραβήξανε ψηλά πολύ ψηλά
Δύσκολο και να χαμηλώσουνε
Δύσκολο και να πουν το μπόι τους
Μέσα στ’ αλώνια που δειπνήσαν
μια βραδιά τα παλληκάρια
Μένουνε τα λιοκούκουτσα
και το αίμα το ξερό του φεγγαριού
Κι ο δεκαπεντασύλλαβος απ’ τ’ άρματά τους.
Μένουν τα κυπαρίσσια μένουν τα κυπαρίσσια
μένουν τα κυπαρίσσια κι ο δαφνώνας 


  Γ. ΡΙΤΣΟΣ 
 ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░ ░ ░


......................................................................................................................................................................

15 Νοεμβρίου 2017

~ Tango to Evora ~ Loreena McKennitt ~ Νefeli¨¨˜"°º★¸.•´★¸.•*´¨)


 
 Για πολύ καιρό είχα στο μυαλό μου τον ήχο σου, 
ήθελα να τον γεμίσω χρώματα,
να του δώσω σχήμα, να στον χαρίσω 
και να είναι κάτι μοναδικό.....
όπως μοναδική είναι η ζωή και η ευτυχία.....

 Η Loreena McKennitt είναι στη σύγχρονη εποχή μας 
αυτό που ήταν οι μούσες στη μυθολογία, 
αυτό που ήταν οι βάρδοι στην εποχή του ρομαντισμού!...
Το 1998 ο μνηστήρας τής Μακένιτ Ronald Rees, 
ο αδελφός του Richard και ο στενός φίλος τους 
Gregory Cook πνίγηκαν σε ένα ατύχημα 
λεμβοδρομιών στον κόλπο Georgian. 
Η Μακένιτ επηρεάσθηκε βαθύτατα απ’ αυτό το γεγονός
 Στην ελληνική μυθολογία, η Νεφέλη 
σχετίζεται με το μύθο του Φρίξου και της Έλλης.
 Η Νεφέλη υπήρξε η θεά της Φιλοξενίας, 
παρόλο που ευρύτερα γνωστός γι αυτήν ήταν ο Δίας. 
Σύμφωνα με τον μύθο την δημιούργησε ο Δίας 
δίνοντάς της την μορφή της Ήρας 
προκειμένου να ξεγελάσει τον Ιξίονα.
 Από την ένωσή τους γεννήθηκαν οι Κένταυροι, 
τους οποίους βοήθησε η Νεφέλη στη συμπλοκή τους με τον Ηρακλή.

 Η Νεφέλη παντρεύτηκε το βασιλιά Αθάμαντα, 
ο οποίος αργότερα ξαναπαντρεύτηκε την Ινώ. 
Τα παιδιά του από τον πρώτο του γάμο, 
ο Φρίξος και η Έλλη, αποτέλεσαν αντικείμενο μίσους
 από την Ινώ,η οποία ήθελε να δει στο θρόνο
 τους δικούς της γιους, Λέαρχο και Μελικέρτη. 
Η Ινώ κατάφερε να πείσει τις γυναίκες να βράσουν 
κρυφά από τους άντρες τους το σιτάρι που είχαν για σπορά, 
με αποτέλεσμα να πέσει πείνα στη χώρα. 
Ο βασιλιάς απελπισμένος ζήτησε την βοήθεια 
του Μαντείου των Δελφών,
 αλλά η Ινώ δωροδόκησε τους κομιστές του χρησμού 
λέγοντας ότι για να εξαγνιστεί το κακό 
έπρεπε να θυσιαστεί ο Φρίξος. 

Την τελευταία στιγμή η Νεφέλη έστειλε στο βωμό 
ένα φτερωτό χρυσό κριάρι, 
το οποίο έσωσε τα δυο της παιδιά
 και τα απομάκρυνε πετώντας πάνω από τη θάλασσα.
 Η Έλλη όμως έπεσε στα νερά και χάθηκε
 κι από τότε η θάλασσα σε εκείνο το σημείο 
πήρε το όνομα Ελλήσποντος, 
ενώ ο Φρίξος έφτασε ως την Κολχίδα, 
όπου χάρισε το κριάρι με το Χρυσόμαλλο Δέρας
 στον βασιλιά Αιήτη 
και παντρεύτηκε την κόρη του, Χαλκιόπη.

 Ένα τραγούδι της Χαρούλας Αλεξίου έχει τίτλο 
Το τανγκό της Νεφέλης 
 (διασκευή του "Tango to Evora" της Loreena McKennitt),
 το οποίο διηγείται την φανταστική ιστορία της Νεφέλης 
και πώς έγινε σύννεφο.....

πηγή: Selena amelie
..............................................................................................................

''όταν σου μάθουν κάτι επίμονα από την νηπιακή ηλικία''- Δημήτρης Λιαντίνης.


«Βρες μου μια θρησκεία, που ο ιδρυτής της ..
να μην εστερέωσε το οικοδόμημα της
 απάνου στην θεμέλια πέτρα της πίστης για μια ζωή μετά θάνατο,
 κι εγώ θα σου δείξω πως η θρησκεία αυτή δεν έχει οπαδό 
ούτε τον ίδιο τον ιδρυτή της.Δε μιλώ για το Βούδα. 
Γιατί η νιρβάνα είναι εγκατάλειψη, δεν είναι περηφάνεια. 
Με τους θεούς και τις θρησκείες ευρήκαν το δρόμο τους,
 κι εμπήκαν στο δρόμο τους ..
όλα τα λερωμένα και τ’ άπλυτα της ιστορίας. 
 Ιερατείο, συναγωγή, κατήχηση. 
(Δε λέω την ωραία λέξη εκκλησία, γιατί είναι ελληνική
 και δηλώνει τον αγνό και ρωμαλέο δήμο)./p>
Το αφιόνι, η παράκρουση, ο φανατισμός. 
Το θεολογικό μίσος, το odium theologicum. 
Και από κοντά η δυσειδής μορφή 
και η δυσώδης σάρκα όλων αυτών των λειτουργημάτων.
Το κηφηναριό δηλαδή και η παρασίτιση. Οι ομφαλοσκόποι, 
οι θεόπτες, οι δαιμονόβλαβοι και οι δαιμονοκρουσμένοι. 
Kαι ψηλά ψηλά, εκεί πια είναι και δεν είναι.
Εκεί θα ιδείς τα ινστιτούτα της αμάθειας, 
και τις λαμπρές ακαδημίες του σκότους».
 «Όταν σου μάθουν κάτι επίμονα από τη νηπιακή ηλικία 
και μέσα στην αταβιστική χαραγή 
και σφυρηλάτηση για δεκάδες γενεές, 
τότε η δομή αυτή γίνεται θεμελιώδης..
 στην υφή της ύπαρξης και της ουσίας σου.
Η κατατύπωση τούτη στη σκέψη, στο χαρακτήρα, 
στην κοσμοθεωρία σου, 
γίνεται κάτι σαν κληρονομικός κώδικας. 
Δεν ξεριζώνεται με τίποτα.
 Για να το κατορθώσεις..
 πρέπει να γδάρεις το ίδιο το μυαλό σου.
Όπως ο εκδορέας γδέρνει το δέρμα του ζώου. 
Θα χρειαστεί, δηλαδή, να ανασκάψεις
 ολόκληρη την ιστορία και τον πολιτισμό».

 Δ. ΛΙΑΝΤΙΝΗΣ – ΓΚΕΜΜΑ
( επεξεργασία κειμένου- Σοφία Θεοδοσιάδη )
.............................................................................................................

 «Αν ξέρω τον δάσκαλό μου με ρωτάτε;
 Ήταν μια ολόδροση σταγόνα ανθρώπου!». 

όπως είπε μια μαθήτριά του..στον κ. Αλικάκο...
ακούστε μια υπέροχη σκέψη..μια υπέροχη κατάθεση ..
για το ποιοί διαμορφώνουν τις ψυχές των ανθρώπων.. 
σήμερα..σήμερα που κυριαρχεί η τηλεόραση 
και όχι μόνο...κάθε μέσο επικοινωνίας...
Κι αν παραγκωνίστηκε ο δάσκαλος..
κι αν ο ρόλος του μπήκε σε δεύτερο πλάνο..
μέσα στα στήθια των ονειροπόλων της εκπαίδευσης..
σιγοκαίει το πάθος και  η φλόγα ..
που τη μεταδίδουν με κάθε κόπο ..
κι ας βάλλονται από τα μέσα τριγύρω τους..
Το νερό κυλάει και σιγά - σιγά σμιλεύει την πέτρα.....
η φίλη σας Σοφία.......

....................................................................................................................................................................

14 Νοεμβρίου 2017

''στης λυγαριάς τ' ολόξερο κλαδί''......Σοφία Θεοδοσιάδη


Έπιασε μπόρα δυνατή στα ξαφνικά..χτυπoύν το τζάμι μου..
και στάζουνε οι στάλες απ' της λεύκας τα κλαδιά..
κι εσύ πουλάκι τρομαγμένο και μικρό.. 
ήρθες και στάθηκες επάνω στο κλαράκι της ελιάς του μπαλκονιού
και με κοιτάς..μέσα απ' το παραθύρι μου..κάτι μου ψιθυρίζεις..
 Μικρέ  κοκκινολαίμη καλοσώρισες..αηδόνι του Χεμώνα μου τραγούδα..
Τραγούδα για τις παγωμένες νύχτες που θα έρθουνε..
 τραγούδα για την Άνοιξη..που αδημονεί να επιστρέψει..
Κάθομαι σαν παιδί και σε κοιτώ..μου φέρνεις σκέψεις στο μυαλό..
μου διώχνεις τη μελαγχολία του καιρού του βροχερού.. 
με κάνεις να ξεχνώ πουλάκι μου και τα παράλογα που γίνονται τριγύρω μου..
και τους καιρούς τους χαλεπούς που μας σκορπούν..  
τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα..οι σαλτιμπάγκοι της πολιτικής..
στο τρυφερό..γλυκό κελάηδημά σου..
έρχονται και με συναντούν οι στίχοι του Ελύτη πως:

<< Αλλά με τις ξόβεργες μπορεί να πιάνεις πουλιά, 
 δεν πιάνεις ποτέ το κελαηδητό τους. 
Χρειάζεται η άλλη βέργα, της μαγείας, 
και ποιος μπορεί να την κατασκευάσει 
αν δεν του ’χει από μιας αρχής δοθεί;>>

Οδυσσέας Ελύτης
░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░ ░ ░
Κι έπειτα πάλι οι στίχοι του Δροσίνη μου θυμίζουνε..
την πρόσχαρη επίσκεψη..που κάνεις στο μπαλκόνι μου..
κι είμαι παρούσα ..ζωντανή.. 
το ταπεινό σου το κελάηδημα και φέτος να ακούσω.. 
Νιώθω στ' αλήθεια τυχερή..που έχω ακόμα αντοχή..το χάρισμα..
τα κελαηδίσματα ν' ακούω..είμαι ακόμα ζωντανή..
δε νέκρωσε η ψυχή μου..επιθυμεί..και νοσταλγεί τις Άνοιξες..
που τα άλλα τα αληθινά τ' αηδόνια θε να ρθούνε..
καθώς εσένανε κοιτώ..ένα στιχάκι..
σιγανό τραγούδι αρχινώ:

Στης λυγαριάς τ' ολόξερο κλαδί
του Φθινοπώρου φτωχικό παιδί
ο καλογιάννος,πρόσχαρος προβάλλει,
με λόγια ταπεινά και σιγανά
Μικρός προφήτης, φτερωτός μηνά
την Άνοιξη, που θα γυρίσει πάλι. 

Γ.Δροσίνης.
 ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░ ░ ░

..................................................................................................................................................................

...να βρούμε τον εαυτό μας.............

έργο: Duy Huynh
«Τίποτα μα τίποτα δεν εξοργίζει τον άνθρωπο όσο το να του στερούν την ελευθερία του, 
να μην του επιτρέπουν να είναι ο εαυτός του, είτε το καταλαβαίνει συνειδητά είτε όχι…..
Μόνο από τον εαυτό μας κινδυνεύουμε, 
μόνο εκεί στο βυθό του βρίσκεται η Κόλαση κι ο Παράδεισός μας, 
γι αυτό και προς τα κει, προς τα μέσα, αξίζει να οδοιπορούμε.
 Κάθε δρόμος, και ο πιο μακρινός, και ο πιο φιλόδοξος πνευματικά, από 'κει περνάει. 
Από κει περνάει ακόμα και η απάρνηση του εαυτού όταν την αποφασίσουμε. 
Γι αυτό θυμώνουμε όταν μας εμποδίζουν το μόνο δημιουργικό ταξίδι ζωής: 
να βρούμε τον εαυτό μας.»

«Δεν είναι κακό να ζει κανείς μόνος, αντιθέτως, 
όποιος ασκηθεί να αντέχει τη μοναξιά έχει τη δύναμη να αντέχει πάρα πολλά
 και όχι μόνο να αντέχει αλλά και να απολαμβάνει πάρα πολλά 
που αλλιώς δε θα μπορούσε να διακρίνει. 
Η μοναξιά είναι το ορυχείο της δύναμης και της αυτογνωσίας. 
Δεν ζει καλά κανείς παρά μόνος, έφτασε να λέει ο Διονύσιος Σολωμός. 
Μια μοναξιά όμως που δεν αποτελεί καταφύγιο δειλίας. 
Μόνο τότε. Η επιλεγμένη μοναχικότητα όχι η εξαναγκαστική». 

πηγή : Μάρω Βαμβουνάκη- << το φάντασμα της αξόδευτης αγάπης >> .
.....................................................................................................................................................

13 Νοεμβρίου 2017

''Ένα Κορίτσι ήσυχο''

Έργο της εικαστικού Ειρήνης Ηλιοπούλου

Με το αλφαβητάρι σου..
μ' έναν παλιό κονδυλοφόρο και χαρτί..
κινώντας..εξεχύθηκες πατρίδα νια για να ''βρεις..
Όλοι στη μέση του χωριού σε ορμηνεύανε ..
μιαν άλλη μεγαλύτερη..από τούτην που σε γέννησε 
πατρίδα να διαλέξεις..
Να 'χει περβόλια ζηλευτά..πηγάδια με νερά.. 
ένα βαγόνι ..παλιοβάγανο..
μιας μνήμης αλησμόνητης ο δρόμος..
Μιας θαλασσοταραχής..ψυχής και σώματος..
η κακοτράχαλη η στράτα του ευρεμού της..

Μες στις απόκρυφες φωλιές της γης..
κένταγες τ' όνειρό σου..
κι έρχονταν οι βοριάδες οι σκληροί..
γκρεμίζαν τις φωλιές..
τόξα και βέλη και ακόντια δεν κράταγες για βόλια..
στα χέρια σου..στα δάχτυλα έναν μονάχα κράταγες..
 μίας πέννας αιχμηρό κονδυλοφόρο.. 
 Ένα κορίτσι ήσυχο..ελύγιζε η πέννα σου στιγμές..
μα όπου κι αν εγύρναγες η ομορφιά πλημμύριζε ..
την ακριβή πατρίδα σου..κι ας ήταν ''προδομένη''..
Θα παραγγείλω απ' την Ανατολή..ροδόνερο της λύπης..
είναι πως λένε φάρμακο..γιατρεύει τις πληγές..
τα χίλια μύρα τ' ακριβά..στον κήπο σου να στάξω..
τον πόνο που σε μάρανε του προδομού..
να τον ροδοποτίσω..


''Ένα Κορίτσι ήσυχο''- Σοφίας Θεοδοσιάδη 
.............................................................................................................

12 Νοεμβρίου 2017

<< Τ' απλό παιδί που εγώ αγαπώ>> - Ναπολέων Λαπαθιώτης.





Τ’ απλό παιδί, που εγώ αγαπώ, δεν έζησε στα πλούτη,
δεν έχει τρόπους να φερθεί, και μήτε να ντυθεί,
-μα είναι το πιο καλό παιδί, που μέσ’ στην πλάση τούτη,
μπορεί ν’ απαντηθεί.


Δεν ξέρει γράμματα πολλά, δεν κάνει για σαλόνι,
τα ρούχα του είναι της δουλειάς, τριμμένα και παλιά,
-μα το μεγάλωσε το φως, αυτό που μεγαλώνει
τα ξένοιαστα πουλιά…


Κι άλλοτε μου ’τυχε ξανά, στο διάβα κάποιου δρόμου,
να περπατήσω φιλικά με διάφορα παιδιά:
-μ’ αυτό, σεμνό και ταπεινό, βαδίζει στο πλευρό μου,
σα μια μικρή καρδιά…


Κι όταν των άλλων των παιδιών τα λούσα βλέπει πλάι,
κι αυτό δεν έχει πιο καλό κουστούμι να ντυθεί,
τότε γυρίζει τη ματιά και μου χαμογελάει,
-να παρηγορηθεί…


Ναπολέων Λαπαθιώτης.
.............................................................................................................
σκέψεις............
Πάντα αγαπητοί μου η ελεύθερη έκφραση ενοχλούσε..
ενοχλούσε μερίδα ανθρώπων που διαχειρίζονταν το σύστημα 
και κατ' επέκτασιν την εξουσία...
Μια αλληλουχία συμφερόντων ..σκέψεων ιδεών αντικρουόμενων..
έμπαινε τροχοπέδη στη διακίνηση των αληθινών ιδεών.. 
Γνωστή σε όλους μας η λογοκρισία από την εποχή του Μεταξά..
Κάπως έτσι..από αυτά που διάβασα..
 γι αυτό το συγκεκριμένο ποίημα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη..
μ' έκανε να κάνω σκέψεις..σκέψεις που αγγίζουν διαχρονικά..
όσους ενοχλούνται να κοιτάξουν πιο χαμηλά..
να ρίξουν το βλέμμα στα κατώτερα στρώματα..
έτσι θαρρώ ξεκίνησε και αυτός ο πόλεμος
 για τη δημοσίευση του συγκεκριμένου ποιήματος..
Ποιοί άραγε ενοχλούνταν από ανέκαθεν με το ''ξεστόμιζα'' της αλήθειας 
για τις τάξεις της κοινωνίας..και τον παραγκωνισμό των παιδιών..
''ενός κατώτερου Θεού'' κατά τη γνώμη τους ? 
Ποιοί φοβόντουσαν πάντα τον ξεσηκωμό του λαού?
η φίλη σας Σοφία..............




Κάπως έτσι λοιπόν καταγράφηκε αυτή η ιστορία :
Σε πρώτη μορφή γράφτηκε τον Δεκέμβριο του 1929, ξαναδουλεύτηκε τον Μάιο του 1934 και πήρε οριστική μορφή το καλοκαίρι του 1935. Από επιστολή του ποιητή, προκύπτει ότι ο Πέτρος Χάρης αρνήθηκε να το δημοσιεύσει στη Νέα Εστία «για λόγους ηθικής» αλλά ο ίδιος ο Χάρης αρνήθηκε στον Δικταίο ότι είχε ποτέ απορρίψει Λαπαθιώτη. Πάντως δεν μπήκε ούτε στην έκδοση του 1939 ίσως για το φόβο της λογοκρισίας.


  Η Φιλολογία έρχεται σήμερα, ύστερα από 52 χρόνια, να «εξακριβώσει το πράγμα». Το ποίημα του Λαπαθιώτη δημοσιεύτηκε πράγματι στη «Φλόγα». Στο τελευταίο τεύχος που εξέδωσε το περιοδικό (τχ. 6-7, Νοέμβριος-Δεκέμβριος 1935) δημοσιεύεται πρώτο πρώτο το ποίημα με την ένδειξη «Ανέκδοτο»

πηγή: ιστολόγιο Νίκου Σαραντάκου.
.............................................................................................................

11 Νοεμβρίου 2017

<< Σαν αεράκι >> - Ναπολέων Λαπαθιώτης.


Χρυσή μου αγάπη, αν ήξερες
τι μέλι είσαι για μένα...
Τα μπουμπουκάκια τα όμορφα,
τα μοσχομυρισμένα.
Και τα αγεράκια που φυσούν
Σα λιποθυμισμένα,
δεν έχουνε το βάλσαμο
που `χεις εσύ για μένα...

Της λίμνης τ’ αφρολούλουδο
και του γιαλού η γαλήνη.
Η σμύρνα, το ροδόσταμο
που αργοσταλάει και σβήνει.
Κι οι ροδωνιές, κι η ολόδροση
του κήπου ανθόπλημμύρα,
των δυο χειλιών σου των γλυκών
δεν στάζουνε τα μύρα...!!!

Πάω στην τρισέρημη αμμουδιά
και μόνη τι να κάμω;
Χαράζω κύκλους απαλούς
Στο μουσκεμένον άμμο...
Σαν αγεράκι χάνονται στο κύμα
Απάνω απάνω
Και απόμεινα στην ερημιά
Μονάχη... Τι να κάμω!!!

Τώρα το ετοιμοθάνατο
βαλσαμωμένο αγέρι,
γλυκά τραγούδια θλιβερά
ν’ αναστενάξει ξέρει...
Αλήθεια! Ξέρει πιο γλυκά
να τραγουδάει από μένα!
Εγώ δεν ξέρω πιο γλυκά
μα ξέρω πιο θλιμμένα...

 
Στίχοι: Ναπολέων Λαπαθιώτης


░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░


......................................................................................................................................................................

Όταν ο Ρίτσος θυμόταν στις Γειτονιές του Κόσμου......



 Όταν ο Ρίτσος θυμόταν στις Γειτονιές του Κόσμου:

Και τα παιδιά πέθαιναν στην πλατεία Ομόνοιας
σφίγγοντας ένα άδειο κονσερβοκούτι
κι οι μαυραγορίτες ταξίδευαν στις στέγες των τρένων
κι οι υπουργοί της Κατοχής χόντραιναν
κι οι ποιητές μάζευαν αποτσίγαρα στη μέση του δρόμου
αχ, έπρεπε να ζήσουμε- δεν ήταν βολετό ν' αφήσουμε στη
μέση τ' όνειρό μας και το τραγούδι μας. 

...ο Βρεττάκος του απαντούσε:

Αν σου λείψω μια νύχτα μην ανησυχήσεις
ως το άλλο πρωί,ως το άλλο βράδυ,ως την άλλη Κυριακή.
Εδώ κάπου θα βρίσκομαι σ' έναν άρρωστο δίπλα,
μ' ένα πικρό ραβδί θα ψάχνω να βρω μια πηγή,
πόρτα σε πόρτα θα γυρνώ μ' ένα ψωμί στη μασχάλη.
Έχε αναμμένη τη φωτιά πάντοτε,γιατί πάντοτε 
θα σου γυρίζω μουσκεμένος.Έχε ζεσταμένο
στα γόνατά σου ένα πουκάμισο κι έχε το νου σου
στην πόρτα και στη δημοσιά μην ακουστώ,γιατί,
δίχως λειψό αποφέγγαρο κι άστρι,κάθε φορά
από την άκρη θα 'ρχομαι του κόσμου.

από το βιβλίο : Το χαμένο Νόμπελ του Κώστα Αρκουδέα.
( επεξεργασία αποσπασμάτων- Σοφία Θεοδοσιάδη )
.............................................................................................................


σκέψεις........

Τότε που οι ποιητές ήταν άνθρωποι αληθινοί..
''επαναστάτες'' με την πένα τους και όχι μόνο..
ύψωναν τη φωνή τους με όποια συνέπεια.. 
και νοιάζονταν για τον άνθρωπο..
που η γενιά εκείνη μας έκανε περήφανους..
ήταν γνήσιοι..ταλαντούχοι..
δε χρειάζονταν να πιάνουν λυτούς και δεμένους 
για λίγη προβολή..ήταν αυτόφωτοι..
όχι πληρωτικοί που έλεγε και η γιαγιά μου..

Τώρα γέμισε η πλάση ποιητές μια χρήσεως..
που λούφαξαν..δεν ακούγεται κιχ..
μονάχα κάποιοι εναπομείναντες..
ελάχιστοι ρομαντικοί..που τείνουν να γίνουν γραφικοί..
Και είναι απορίας άξιον πως οι κανονικές φωνές 
γίνονται γραφικές..και τα συστημικά ''σούργελα''..
γίνονται κανονικές φωνές..
ήρθαν τα πάνω κάτω..κι έτσι μες στην κατάπτωση αυτή πορευόμαστε...
Η μυστική γραφή των σπουδαίων ποιητών παραμένει στο ημίφως..Δύσκολοι καιροί για τους αληθινούς..

η φίλη σας Σοφία.......
...............................................................................................................

10 Νοεμβρίου 2017

Καβάφης - ''Ας φρόντιζαν''

  Κατήντησα σχεδόν ἀνέστιος καί πένης.
Αὐτή ἡ μοιραία πόλις, ἡ Αντιόχεια
όλα τά χρήματα μου τά ‘φαγε:
αυτή ἡ μοιραία μέ τόν δαπανηρό της βίο.

Ἀλλά εἶμαι νέος καί μέ ὑγείαν ἀρίστην.
Κάτοχος τῆς ἑλληνικής θαυμάσιος
(ξέρω και παραξέρω Ἀριστοτέλη, Πλάτωνα΄
τί ρήτορας, τί ποιητάς, τί ὅ,τι κι ἄν πεῖς).
Ἀπό στρατιωτικά ἔχω μιάν ἰδέα,
κ’ ἔχω φιλίες μέ ἀρχηγούς τῶν μισθοφόρων.
Εἶμαι μπασμένος καμπόσο καί στά διοικητικά.
Στην Ἀλεξάνδρεια ἔμεινα ἕξι μήνες, πέρσι΄
κάπως γνωρίζω (κ’ εἶναι τοῦτο χρήσιμον) τά ἐκεῖ:
τοῦ Κακεργέτη βλέψεις καί παληανθρωπιές, καί τά λοιπά.

Ὅθεν φρονῶ πώς εἶμαι στά γεμάτα
ἐνδεδειγμένος γιά νά ὑπηρετήσω αὐτήν τήν χώρα,
τήν προσφιλῆ πατρίδα μου Συρία.

Σ’ ὅ,τι δουλειά μέ βάλουν θά πασχίσω
νά εἶμαι στήν χώρα ὠφέλιμος. Αὐτή εἶν’ ἡ πρόθεσίς μου.
Ἄν πάλι μ’ ἐμποδίσουνε μέ τά συστήματά τους –
τούς ξέρουμε τούς προκομένους: νά τά λέμε τώρα;
ἄν μ’ ἐμποδίσουνε, τί φταίω ἐγώ.

Θ’ ἀπευθυνθῶ πρός τόν Ζαβίνα πρῶτα,
κι ἄν ὁ μωρός αὐτός δέν μ’ ἐκτιμήσει,
θά πάγω στόν ἀντίπαλό του, τον Γρυπό.
Κι ἄν ὁ ἠλίθιος κι αὐτός δέν μέ προσλάβει,
πηγαίνω παρευθύς στόν ‘Υρκανό.

Θά μέ θελήσει πάντως ἕνας ἀπ’ τους τρεῖς.
Κ’ εἶν’ ἡ συνείδησίς μου ἥσυχη
γιά τό ἀψήφιστο τῆς ἐκλογῆς.
Βλάπτουν κ’ οἱ τρεῖς τους τήν Συρία τό ἴδιο.

Ἀλλά, κατεστραμμένος ἄνθρωπος, τί φταίω ἐγώ.
Ζητῶ ὁ ταλαίπωρος να μπαλωθῶ.
Ἀς φρόντιζαν οἱ κραταιοί θεοί
να δημιουργούσαν ἕναν τέταρτο καλό.
Μετά χαρᾶς θά πήγαινα μ’ αὐτόν.

[1930]
Κωσταντίνος Καβάφης

...................................................................................................................................................................

Το ποίημα «Ας Φρόντιζαν» είναι ένα από τα καλύτερα πολιτικά ποιήματα του Κωνσταντίνου Καβάφη, στο οποίο αναδεικνύει με μοναδικό τρόπο πώς η διαφθορά των ηγετών περνά στους πολίτες, οδηγώντας τους σε μια γενική αδιαφορία απέναντι στην κατάσταση που επικρατεί στην πατρίδα τους. Ο νεαρός από την Αντιόχεια ζει στο έπακρο τις απολαύσεις που έχει να του προσφέρει η πόλη του και τώρα αναζητά μια ευκαιρία να μπαλωθεί, να ενταχθεί κάπου στον κρατικό μηχανισμό ώστε να εξασφαλίζει χρήματα προφανώς για να συνεχίσει τις διασκεδάσεις του.

Η παρακμή που έχει επέλθει στην Αυτοκρατορία των Σελευκιδών αντικατοπτρίζεται τόσο στους ηγέτες της όσο και στους πολίτες της. Όπως οι ηγέτες της Συρίας ενδιαφέρονται μόνο για το πώς θα κατακτήσουν την εξουσία, έτσι και οι πολίτες ασχολούνται μόνο με το πώς θα βολευτούν οι ίδιοι, αδιαφορώντας για την πατρίδα τους. Ο Καβάφης έχει επιλέξει, κατά την προσφιλή του συνήθεια, μια περίοδο παρακμής, η σημασία της οποίας όμως δεν περιορίζεται στο βασίλειο της Συρίας. Η ίδια κατάσταση αδιαφορίας των πολιτών και ασυδοσίας των ηγετών, έχει εμφανιστεί και συνεχίζει να εμφανίζεται διαχρονικά σε διάφορες κοινωνίες. Όπου οι πολίτες αφήνουν τους ηγέτες τους να κινούνται χωρίς έλεγχο, επέρχεται διαφθορά και παρακμή, κι αντίστοιχα όπου οι ηγέτες είναι διεφθαρμένοι και αδιάφοροι για το κοινό καλό, οι πολίτες υιοθετούν μια αντίστοιχη συμπεριφορά κι ενδιαφέρονται μόνο για το δικό τους συμφέρον.

Κωνσταντίνος Καβάφης - ''Εν Μεγάλη Ελληνική Αποικία 200 π.χ
..............................................................................................................

 ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░
Επαναστάτριες του ''μπακλαβά''..επαναστάτες ''φραπεδιάς'' ..

Επαναστάτριες του ''μπακλαβά''..
επαναστάτες ''φραπεδιάς''..της παρακμής.. αγράμματοι..
αστοιχείωτοι..λένε πως είναι αναρχικοί..
και φλογεροί του καναπέ επαναστάτες..
παρατρεχάμενοι της αυτοπροβολής.. 
τρέχουν ξοπίσω από τις κάμερες 
και στηλιτεύουνε μονίμως και εμμονικά..
μιλούν για τους Εθνικιστές που άγρια δολοφονούνε..
μα υπερασπίζονται τους άλλους τους Αναρχικούς..
που κλέβουν τράπεζες..σκοτώνουνε..
εν ονόματι της επανάστασης και του λαού..
χωρίς να λογαριάζουν..
Πως γίνεται για πέστε μου ..εσείς διαβρωμένα πρόβατα..
οι φόνοι να 'χουνε δυο μέτρα και  σταθμά ?
Mια είναι η λέξη για όλα τα μειάσματα : δολοφόνοι!!!

Ποίος Θεός σας όρισε ζωές να αφαιρείτε ?
Λίγη ντροπή δεν έχετε ? 
Ντύστε την αγαραμματοσύνη σας..καθίστε να διαβάστε..
Διαβρωθήκατε..γίνατε ένα με την εξουσία την ασύστολη..
 αρπαχτικά κι εσείς του είδους τούτου..
Ο σκοτωμός δεν είναι επανάσταση..
είναι πόλεμος πισώπλατος..
αν δεν το διδαχθήκατε κυρίες μου αγράμματες και κύριοι..
λοιπόν.....................
Επάνάσταση είναι η θέση που κρατάς..
από τα γεννοφάσκια σου για τη ζωή 
και για την καλυτέρευσή της..με τρόπο δημοκρατικό..
χωρίς διάβρωση και πριν καταντήσεις 
ένας θλιβερός και ανάξιος  βολεψάκιας..
Χτίσε..και πάψε να σκοτώνεις..!!!
Κι εσύ γελοία αναρχικιά του ''μπακλαβά''..
σταμάτα να χειροκροτάς για πτώματα..
αναλογίσου μοναχά..ζορίσου αν θες και αν μπορείς..
αν ο γιόκας σου λογίζονταν και καταγράφονταν..
''παράπλευρη απώλεια'' σε χέρια πιστολέρων..
τολμάς να το σκεφτείς..?

η φίλη σας Σοφία
..............................................................................................................