19 Φεβρουαρίου 2016

Μπλε πουλί (Henry Charles Bukowski)






Μπλε πουλί

(Charles Bukowski)

 

Υπάρχει ένα μπλε πουλί στην καρδιά μου που
θέλει να βγεί έξω
αλλά είμαι πολύ σκληρός για αυτόν,
Λέω, μείνε εκεί, δεν θα
αφήσω κανέναν να
σε κοιτάξει.

Υπάρχει ένα μπλε πουλί στην καρδιά μου που
θέλει να βγεί έξω
αλλά του ρίχνω ουίσκι και εισπνέω
καπνό τσιγάρων
και οι πόρνες και οι μπάρμαν
και οι υπάλληλοι του παντοπωλείου
ποτέ δεν ξέρουν ότι
αυτός
είναι εκεί.

Υπάρχει ένα μπλε πουλί στην καρδιά μου που
θέλει να βγεί έξω
αλλά είμαι πολύ σκληρός για αυτόν,
λέω,
κάτσε κάτω,θέλεις να μου
τα χαλάσεις όλα;
θέλεις να χαλάσεις
τα έργα;
θέλεις να διαλύσεις τις πωλήσεις βιβλίων μου
στην Ευρώπη;

Υπάρχει ένα μπλε πουλί στην καρδιά μου που
θέλει να βγεί έξω
αλλά είμαι πολύ έξυπνος,τον αφήνω μόνο
την νύχτα κάποιες φορές
όταν όλοι κοιμούνται.

Λέω, ξέρω ότι είσαι εκεί,
για αυτό μην είσαι,
λυπημένος.
μετά τον βάζω πάλι πίσω,
αλλά τραγουδάει λίγο
εκεί, δεν τον έχω αφήσει ακριβώς
να πεθάνει
και κοιμόμαστε έτσι
μαζί
με την
μυστική μας συμφωνία
και είναι αρκετά καλά να
κάνει ένα άντρα
να κλάψει, αλλά εγώ
δεν κλαίω, εσύ;
(Τσαρλς Μπουκόφσκι, από την ποιητική συλλογή «Last Night of the Earth Poems», 1992,
 η οποία δεν έχει μεταφραστεί στην Ελλάδα.
Το «Μπλε πουλί» το μετέφρασε ο Νίκος Παναγόπουλος.)

ΠΗΓΗ:  www.vakxikon.gr
....................................................................................................................................................................

(Charles Bukowski)

Ποιητής
Ο Χένρι Τσαρλς Μπουκόβσκι ήταν ένας Αμερικανός ποιητής και συγγραφέας, που έζησε κυρίως στο Λος Άντζελες της Αμερικής.

Ο Μπουκόφσκι πέθανε από λευχαιμία  το 1994, σε ηλικία 73 ετών, στο San Pedro της Καλιφόρνια, λίγο αφότου τελείωσε το τελευταίο του βιβλίο «Αστυνομικό» (Pulp). Στον τάφο του είναι γραμμένη η φράση «Don’t Try» (σ.σ: μην προσπαθείς). Ο ίδιος είχε εξηγήσει αυτή τη φράση από το 1963: «Με ρώτησαν «Τι κάνεις όταν δημιουργείς; Πώς γράφεις;» και τους είπα «Δεν προσπαθείς. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, μην προσπαθείς, είτε για τις Κάντιλακ, είτε για να βρεις έμπνευση, είτε για την αθανασία. Περιμένεις και αν δεν γίνει τίποτα, περιμένεις λίγο ακόμα. Είναι σαν ένα ζωύφιο που εντοπίζεις ψηλά στον τοίχο. Περιμένεις να έρθει σε σένα. Όταν φτάσει αρκετά κοντά, τότε το σκοτώνεις»»

 Τον έλκυε το περιθώριο. Έζησε χωρίς συμβάσεις και δεν δίσταζε να το λέει: «Σήμερα δεν έγραψα καθόλου, ήμουν όλη τη μέρα στον ιππόδρομο». Ανέδειξε φτωχούς και απελπισμένους χαρακτήρες στην άνθιση του αμερικανικού ονείρου και μόνο στην Ευρώπη βρήκε την αναγνώριση που του άξιζε. Ο Τσαρλς Μπουκόφσκι δεν μελέτησε για να γράψει τα θέματα των έργων του, αλλά ήταν κομμάτι του κόσμου που περιέγραφε.
 . Βικιπαίδεια
.......................................................................................................................................................................

Κυνικό θα τον έλεγαν πολλοί και εξαιρετικά αντιλυρικό. Μα είναι από τους συγγραφείς που έχουν γράψει τα πιο αληθινά λόγια ανεξάρτητα από το πώς αυτά φαίνονται. Η αλήθεια του γυμνή ξενίζει αυτούς που έμαθαν ότι η ποίηση είναι εξεζητημένες λέξεις, μεγάλα νοήματα, υπερβολή και όλ’ αυτά για λίγους. Από τους Ζενέ και Σαρτρ έχει χαρακτηριστεί ως ο μεγαλύτερος ποιητής της Αμερικής. Η συλλογή Play the Piano Drunk Like a Percussion Instrument Until the Fingers Begin to Bleed a Bit (Παίξε πιάνο μεθυσμένος σαν να έπαιζες ένα κρουστό όργανο μέχρι τα δάχτυλά σου να ματώσουν λίγο) του 1976 δεν έχει μεταφραστεί στα ελληνικά όπως και πολλές άλλες ποιητικές συλλογές του. Πεζά και ποιήματά του συνεχίζουν να εκδίδονται και μετά το θάνατό του. Ένας άνθρωπος του περιθωρίου όπως ο Μπουκόφσκι δε θα μπορούσε να γράφει για τίποτα άλλο εκτός από τον πόνο, την απελπισία και τη φτώχεια. Κατακρίνει την κοινωνία, την πολιτική, τη θρησκεία, τον ίδιο του τον εαυτό.
 της Άννας-Μαρίας Ιακώβου
........................................................................................................................................................................................................................

18 Φεβρουαρίου 2016

"Το αφήσαμε γι'αύριο " κείμενο Χρόνης Μίσιος



Έτσι, μ' αυτήν την κωλοεφεύρεση που τη λένε ρολόι, σπρώχνουμε τις ώρες και τις μέρες μας, σα να είναι βάρος. Και μάς είναι βάρος.  Γιατί δε ζούμε...  κατάλαβες;
Όλο κοιτάμε το ρολόι! Να φύγει κι αυτή η ώρα, να φύγει κι αυτή η μέρα, να έρθει το αύριο, και πάλι φτου κι απ'την αρχή.
Χωρίσαμε τη μέρα σε πτώματα στιγμών, σε σκοτωμένες ώρες που θα τις θάβουμε μέσα μας, μέσα στις σπηλιές του είναι μας, στις σπηλιές όπου γεννιέται η ελευθερία της επιθυμίας, και τις μπαζώνουμε με όλων των ειδών τα σκατά και τα σκουπίδια που μας πασάρουν σαν "αξίες", σαν "ανάγκες", σαν "ηθική", σαν "πολιτισμό".
Κάναμε το σώμα μας ένα απέραντο νεκροταφείο δολοφονημένων επιθυμιών και προσδοκιών.
Αφήνουμε τα πιο σημαντικά, τα πιο ουσιαστικά πράγματα, όπως να παίξουμε και να κουβεντιάσουμε με τα παιδιά και τα ζώα, με τα λουλούδια και τα δέντρα, να παίξουμε και να χαρούμε μεταξύ μας, να κάνουμε έρωτα, να απολαύσουμε τη φύση, τις ομορφιές του ανθρώπινου χεριού και του πνεύματος, να κατεβούμε τρυφερά μέσα μας, να γνωρίσουμε τον εαυτό μας και το διπλανό μας...
Όλα, όλα Σαλονικιέ, τ' αφήσαμε, γι' αυτό το αύριο, που δεν θα 'ρθει ποτέ...
Μόνο όταν ο θάνατος χτυπήσει κάποιο αγαπημένο μας πρόσωπο, πονάμε, γιατί συνήθως σκεφτόμαστε πως θέλαμε να του πούμε τόσα σημαντικά πράγματα, όπως:
Πόσο τον αγαπούσαμε, πόσο σημαντικός ήταν για μας.
Όμως, τ' αφήσαμε για αύριο.
Για να πάμε πού ρε Σαλονικιέ; Αφού ανατέλλει, δύει ο ήλιος, και δεν πάμε πουθενά αλλού παρά στο θάνατο.
Και μεις οι μαλάκες, αντί να κλαίμε το δειλινό, γιατί χάθηκε άλλη μια μέρα απ' τη ζωή μας, χαιρόμαστε!
Ξέρεις γιατί; Γιατί η μέρα μας είναι φορτωμένη με οδύνη, αντί να είναι μια περιπέτεια, μια σύγκρουση με τα όρια της ελευθερίας μας.
Την καταντήσαμε έναν καθημερινό -χωρίς καμιά ελπίδα ανάστασης- θάνατο!
................................................................................................................................................................




Αποσπάσματα από τον πρόλογο του βιβλίου «Ο καπετάν Μιχάλης», του Νίκου Καζαντζάκη.




Ο πρόλογος είναι του ίδιου του συγραφέα.

» Πολλοί πού διάβασαν τον Καπετάν Μιχάλη θαρρούν πώς τέτοια παιδιά – τέτοια αντράκια, όπως λέμε στην Κρήτη – ποτέ δεν υπήρξαν, ούτε άντρες τόσο χεροδύναμοι, τόσο ψυχοδύναμοι, που ν’ αγαπούν με τόση λαχτάρα τή ζωή και ν’ αντικρίζουν με τόση περιφρόνηση το θάνατο.

 «Πως να πιστέψουν οι άπιστοι τι θάματα μπορεί να γεννήσει η πίστη; Ξεχνούν πως η ψυχή του ανθρώπου γίνεται παντοδύναμη, όταν συνεπαρθεί από μια μεγάλη ιδέα. Τρομάζεις όταν, ύστερα από πικρές δοκιμασίες, καταλαβαίνεις πως μέσα μας υπάρχει μια δύναμη που μπορεί να ξεπεράσει τη δύναμη του ανθρώπου, τρομάζεις… γιατί δεν μπορείς πια να βρεις δικαιολογίες για τις ασήμαντες ή άνανδρες πράξεις σου, ρίχνοντας το φταίξιμο στους άλλους
. Ξέρεις πως εσύ, όχι η μοίρα, όχι η τύχη, μήτε οι άνθρωποι γύρω σου, εσύ μονάχα έχεις, ό,τι και αν κάμεις, ό,τι και αν γίνεις ακέραιη την ευθύνη. Και ντρέπεσαι τότε να γελάς, ντρέπεσαι να περγελάς αν μια φλεγόμενη ψυχή ζητάει το αδύνατο. Καλά πια καταλαβαίνεις πως αυτή 'ναι η αξία του ανθρώπου:

να ζητάει και να ξέρει πως ζητάει το αδύνατο· και να 'ναι σίγουρος πως θα το φτάσει, γιατί ξέρει πως αν δε λιποψυχήσει, αν δεν ακούσει τι του κανοναρχάει η λογική, μα κρατάει με τα δόντια την ψυχή του κι εξακολουθεί με πίστη, με πείσμα να κυνηγάει το αδύνατο, τότε γίνεται το θάμα, που ποτέ ο αφτέρουγος κοινός νους δε μπορούσε να το μαντέψει: το αδύνατο γίνεται δυνατό».

Καλά πια καταλαβαίνεις πως αυτή ‘ναι ή άξια του ανθρώπου : να ζητάει και να ξέρει πως ζητάει το αδύνατο· και να ‘ναι σίγουρος πως θα το φτάσει, γιατί ξέρει πως αν δε λιποψυχήσει, αν δεν ακούσει τί του κανοναρχάει ή λογική, μα κρατάει με τα δόντια την ψυχή του κι εξακολουθεί με πίστη, με πείσμα να κυνηγάει το αδύνατο, τότε γίνεται το θάμα, που ποτέ ο αφτέρουγος κοινός νους δε θα μπορούσε να το μαντέψει: το αδύνατο γίνεται δυνατό.

Το ελληνικό Γένος αν σώθηκε ως τα σήμερα, αν επέζησε υ στέρα από τόσους εχτρούς – εξωτερικούς κι εσωτερικούς, προ πάντων εσωτερικούς – ύστερα από τόσους αιώνες κακομοιριά, σκλαβιά και πείνα, το χρωστάει όχι στη λογική – θυμηθείτε τους τρεις εμποράκους που ίδρυσαν τη Φιλική Εταιρεία, θυμηθείτε το 21 – το χρωστάει στο θάμα. Στην ακοίμητη σπίθα που καίει μέσα στα σωθικά της Ελλάδας.

Ευλογημένη ή σπίθα αύτη πού αψηφάει τις φρόνιμες συμβου λές της λογικής, κι όταν φτάσει το Γένος στα χείλια του γκρεμού βάζει φωτιά σε ολόκληρη την ψυχή και φέρνει το θάμα. Στα θά ματα χρωστάει ή Ελλάδα τη ζωή της.
Πατρίδα, πατρίδα, αναστενάζει ό Μακρυγιάννης, ήσουν άτυχη, από ανθρώπους να σε κυβερνούν, μόνο ο Θεός σε κυβερνάει και σε διατηρεί ακόμη. Αλήθεια μόνο ό θεός, μόνο ή σπίθα’ τη στιγμή που κιντυνεύει σε μια γωνιά της Ελλάδας να σβήσει, πετιέ ται σε μιαν άλλη και γίνεται πυρκαγιά…………

….. Πάλι οι φρόνιμοι, οι λιγόπιστοι, δίνουν νηφάλιες ,πολύ λογι κές συμβουλές πώς μπορεί, λένε, μία σπίθα φως να τα βάλει με τόσο παντοδύναμο σκοτάδι; όμως ο αληθινός άντρας δεν απελπίζεται’ ξέρει αυτός πως στον άτιμο, αλλοπρόσαλλο τούτον κόσμο ζουν, ας είναι και σε λιγοστά στήθια, μερικές θεμελιακές αρχές, θυγατέρες του ανθρώπου, πού αυτός τις έπλασε με Ιδρώτα, αίμα και κλάματα, κι είναι αθάνατες- οι περισσότερες γεννήθηκαν στην Ελλάδα, δυό οι πιο τρανές; ή ελευθερία κι ή αξιοπρέπεια του ανθρώπου……………..

…. Η τύχη μας, λέει πάλι ο Μακρυγιάννης, έχει τους ΄Ελληνες πάν τοτε ολίγους· παλαιόθε ως τώρα, όλα τα θηρία πολεμούν να μας φάνε και δεν μπορούνε’ τρώνε, τρώνε, μα μένει πάντα μαγιά. Αυ τή τη μαγιά τηνε λέω σπίθα. Είναι ή σπίθα που καίει αθάνατη μέσα στα σωθικά της Ελλάδας.

Αυτό είναι το μυστικό της Ελλάδας* σαν το παραμυθένιο πουλί καίγεται, γίνεται στάχτη, κι από τι στάχτη ξεπετιέται άνανιωμένη. Δε θα πεθάνει λοιπόν ποτέ ή ράτσα ετούτη ; Δεν μπο ρεί να την εξαφανίσει από το πρόσωπο της γης μήτε καν ή διχόνοια; Όχι, δεν μπορεί, σίγουρα υπάρχει μέσα της κάτι το αναπάντεχο, το ακατάπαυστα ανανεούμενο, το αληθινά θεϊκό· κι εί χαν δίκιο τα παιδικά μας μάτια να ταυτίζουν τα πάθη του Χριστού με τα πάθη της Κρήτης, όπως, είμαι βέβαιος, σήμερα τα μι κρά Κυπριωτόπουλα ταυτίζουν τά Πάθη του Χρίστου με τα πάθη της Κύπρου, και να περιμένουν με ακλόνητη πίστη κι αυτά, όπως κι εμείς τότε, την Ανάσταση.»
................................................................................................................................................................
<< ΚΑΠΕΤΑΝ ΜΙΧΆΛΗς- ΝΙΚΟς ΚΑΖΑΝΤΖΆΚΗς.




Νίκος Καζαντζάκης...
Γεννήθηκε στις 18 Φεβρουαρίου του 1883...
Πέρασαν 133 χρόνια από τη γέννησή του...ακούστηκαν και γράφτηκαν ανεπανάληπτα βιβλία και αλήθειες διαχρονικές από τον ίδιο...
Και σήμερα έναν αιώνα και περισσότερο μετά , οι αλήθειες του μας πονάνε.. αλλά και μας φωτίζουν δυνατά συγχρόνως...
Η μνήμη συχνά δίνει εκκίνηση για καινούριες σκέψεις και πράξεις...
Το βιβλίο του <<Καπετάν Μιχάλης >> ένα αριστούργημα της Νεολληνικής Λογοτεχνίας, ένας ύμνος στην ανθρωπιά και την ελευθερία.. Δημοσιεύτηκε αρχικά το 1953.

Σοφία Θεοδοσιάδη
....................................................................................................................................................................

 Αλκίνοος Ιωαννίδης - κυρ Μιχάλης ( Χατζιδάκις )


        Άσπρισ’ η κούτρα σου Μιχάλη
αλλά μυαλό, αλλά μυαλό
δεν λέει να βάλει.

Μωρ’ λένε "όχι" στους πολλούς,
τα βάζουνε με τους τρελούς
Μιχάλη μου, κύριε Μιχάλη μου;

Κράτα το στόμα σου κλειστό
κράτα για σε, κράτα για σένα
το σωστό.

Κι άσε με εμένα τον κουτό
κατα πως θέλω να γελώ
το χάλι μου κύριε Μιχάλη μου.


Στίχοι:  
       Ιάκωβος Καμπανέλλης
Μουσική:   Μάνος Χατζιδάκις
Ερμηνεία : Αλκίνοος Ιωαννίδης.
............................................................................................................................................................                         

17 Φεβρουαρίου 2016

Όσα δεν φτάνει η αλεπού.....





Και πώς αλλιώς να εξηγήσεις μάτια μου ...τόση ζηλοφθονία ...τόσο μίσος...τόση αγανάχτηση ...στο όμορφο , στο δυνατό και στο αληθινό που ορθώνεται εμπρός σου ?
Πως να γιατρέψεις τώρα εσύ ,αυτό που δεν κατέχτησες και δεν καταλαβαίνεις ? 
Κρίνεις με τα δικά σου μέτρα και σταθμά.. τα ελλειπή και μίζερα όνειρά σου.....που δεν εφρόντισες ποτέ να τα γεμίσεις...κι έρχεσαι τώρα μπρος.. εδώ στην ομορφιά και τις ανώτερες ψυχές.. αγώνα κάνεις να στοχεύσεις....να πυροβολήσεις ...να '''σκοτώσεις''' ..το όμορφο που πάει να γεννηθεί...είναι που στέρεψες πια εσύ ιδέες να γεννάς...αν κι αν εγέννησες ποτές ..εγώ θα αμφιβάλλω...

.Έτσι σου μάθανε εσέ.. από την κλειδαρότρυπα πάντα να κοιτάς...να καραδοκείς ,να στηλιτεύεις και να κρίνεις...ό,τι δεν εκατόρθωσες  ποτέ...γιατί τον ήλιο , το φεγγάρι και τα σύννεφα...πάντα μες στην ομίχλη σου κρυμμένα είχες..
Μάθε λοιπόν  πως στη ζωή γεννιούνται διαφορετικοί οι άνθρωποι...και ό,τι να φτάσεις δεν μπορείς και δεν το καταλαβαίνεις...μάθε κι εσύ σαν την αλεπού..
.Όσα δεν φτάνεις ..να μην τα κάνεις κρεμαστάρια...

Βάλε λοιπόν το νου και το μυαλό σου σε εγρήγορση...και πάψε γύρω σου ανάπηρους και υπερφίαλους να βλέπεις...γιατί ίσως δε σου μάθανε εις το σχολειό που πήγαινες...υπερφίαλος και ανάπηρος στη σκέψη τι σημαίνει....

Σε σένα μιλάω μάτια μου...που το φως του ήλιου.. ποτέ σου δεν τόλμησες κατάματα να το κοιτάξεις...γιατί πάντα εκεί.. σκυμμένη είχες την κεφαλή...για να φαντάζεις αρεστός και στις ανόητες τις σχέσεις σου.. οντότητα υπερφίαλη να δίνεις... 

Φτωχοί ...ταλαίπωροι και δυστυχείς...για το κυνήγι της εφήμερης της δόξας τους και την ανόητη δημοσιότητα της μιας στιγμής...όσοι εδέχθηκαν τον ήλιο τους να ''κρύψουν'''και σαν τους ήλιους σε άλλους συναντούν...λάσπη να τους πετούν...γιατί το φως τους δεν αντέχουν...

Κακόμοιρος που γεννιέται αυτός ο άνθρωπος...που τη λέξη ''ήλιος'''ούτε μια φορά στη ζωή του δεν συλλάβισε και δεν ετόλμησε στο σημειωματάριό του να τη γράψει... !!! 

 Σοφία Θεοδοσιάδη.
.................................................................................................................................................................. 

                    

15 Φεβρουαρίου 2016

..στον Σταυρό σε στέλνουν φτιάχνοντας βόμβες και όχι φάρμακα..

 

Ποτέ μου δεν εστάθηκα ,ούτε και βρήκα νόημα ,στης μιας ημέρας τις '''ψυχοπονιάρικες'''και τις υποκριτικές τις προσευχές....Σήμερα είν' μια μέρα δύσκολη για τα παιδιά τα άρρωστα ,όπως και κάθε μέρα ,που αρρώστειες γίνονται αγιάτρευτες ,από έλλειψη έρευνας και αυτών των κοντυλίων,που ξοδεύονται ασύστολα για όπλα και εξόντωση λαών...και όχι για την πρόληψη ασθενειών και την έρευνα και τη διάθεση φαρμάκων...
άδικος κόσμος ,ψεύτης και υποκριτικός...


Με προσευχές και ευχολόγια ζητήματα τόσο σοβαρά δεν λύνονται,ούτε και με ψυχοπονιάρικες εικόνες...
Τη σταύρωση την περνούν καθημερινά μέσα εις τα ελλειπή Νοσοκομεία οι άρρωστοι και τα παιδιά, που ξεκρέμαστα το μέλλον ατενίζουν.Ατενίζουν ?

Σοφία Θεοδοσιάδη.

............................................................................................................................

Τους φάρους της ζωής μου λάτρεψα....




Τους φάρους της ζωής μου λάτρεψα...τους ακολούθησα...χωρίς πυξίδα μερικές φορές τους στόχευα και τους ακολουθούσα...ήταν το φως τους δυνατό και άλλοτε σαν μακρινό μα και θαμπό απ' την ομίχλη της ζωής..απ' τη θαλασσοταραχή τους....

Ξανοίχτηκα στα πέλαγα πολλές φορές...και τη διαδρομή τους ίσια απάνω ακολουθούσα....
Ποτέ μου δεν μου άρεσε το σκότος της ψυχής και του μυαλού το σκότος...
Είν' εύκολη η οδός του σκότους που σε οδηγεί σε απάτητα πολλές φορές και μονοπάτια του μυαλού κακοτράχαλα και κακοανοιγμένα...

Είναι πάντα στο χέρι μας...δρόμους που στην ανάταση μας οδηγούν...να ακολουθούμε ..όσο κι αν μοιάζουνε ασήμαντοι στα μάτια των πολλών...

Έτσι κι αλλιώς το ξέρεις πια κι εσύ...πως ο καθένας μας είναι ξεχωριστός...μοναδικός...και μόνος στην πορεία της ζωής...
Διάλεξε εσύ τους φάρους σου και μη διστάσεις ούτε μια στιγμή...το βλέμμα να υψώσεις προς αυτούς...και εκεί τη σκέψη να στοχεύσεις...

Και δεν είναι ένας μοναχά ο φάρος της ζωής του καθενός και πίστεψέ με...
Καθώς από τα πρώτα βήματα , σεργιάνι σαν θα βγεις μες στη ζωή να την γευθείς και να την σεργιανίσεις...πάντα μπροστά σου εκεί τα φώτα τους θα τρεμοπαίζουνε οι φάροι οι ταπεινοί...κι ας κάνεις τάχα πως το λιγοστό τους φως δεν φτάνει ως εσένα...

Διάλεξε ακόμα από παιδί...τον φωτισμό που θες την '''κόμη''' σου να την φωτίζει...
Θέλεις το εκτυφλωτικό το φως  ,τους προβολείς που σε θαμπώνουν ή θες το ήσυχο το σιγανό , το άσβεστο ολημερίς και ολονυχτίς να καίει ...να διαχέεται κι εσέ ...μα και τους γύρω σου να τους φωτίζει ? Διάλεξε μόνος σου τους '''φάρους''' σου...μην χάνεις τον καιρό σου...

Οι ''φάροι'' μου...οι λατρεμένοι μου...τα φώτα μου...που μούδειξαν...μου φώτισαν το δρόμο μου...οι λατρεμένοι ...ευλογημένοι μου γονείς....οι αξέχαστοι βαθιά χαραγμένοι στη μνήμη μου δασκάλοι....

Φάροι αληθινοί...φώτα μοιράσαν στη ζωή μου...και οι άντρες που αγάπησα βαθιά...που με διδάξαν...που μου μάθαν την αλήθεια της ζωής...το ηθικό ...το δίκαιο...το καθάριο...το ατόφιο...το ανεπανάληπτο...αυτά είν' τα φώτα τα δυνατά στους φάρους.. που ποτέ τους μέσα μας δεν σβήνουν...
Και οι ιδέες..που σου εμφυτεύσανε σπουδαίοι άνθρωποι στη Γη μας... που ποτέ σου  δεν τις  πρόδωσες..κι ας μύριες φορές εταλαντεύθεις....

Ψάξτους ,είναι τριγύρω σου...μέσα στο πλήθος ανακατωμένοι...μα είναι εκεί και υπάρχουνε ,για να τους ξεχωρίσεις...και μέσα σου εκεί βαθιά και να τους στήσεις περιμένουν...
Εεε τότε ναι.. κι εσύ θα φωτιστείς...και τους αγαπημένους και αγαπητούς σου θα φωτίζεις...

Μη φοβηθείς και στρέφε πάντα εκεί το βλέμμα σου...στους φωτεινούς τους φάρους που έχεις επιλέξει...γιατί το φως που σου χαρίζουν ...όσο κι αν μοιάζει μακρινό και ίσως και θαμπό...πάντα μένει εκεί για να εκπέμπει.....και να λάμπει.. να σε οδηγεί...να σε  φωτίζει...
Σοφία Θεοδοσιάδη.
.................................................................................................................................................................


                                                                   Ο φάρος - Ορφέας Περίδης..
...................................................................................................................................................................

Γνωρίζετε τον Μέγκελε αγαπητή Ελενα Ακρίτα;

Γνωρίζετε τον Μέγκελε αγαπητή Ελενα Ακρίτα;

 απο Protagon.gr:

Κυρία Ακρίτα μου σας γράφω γιατί σας συμπαθώ και θέλω να σας δώσω μια συμβουλή: μαζευτείτε λίγο. Χρήσιμος ο λαϊκισμός, δεν λέω, έχετε βιβλιαράκι στα βιβλιοπωλεία, δεν λέω, αλλά μη βγάλετε και χιτλερικό μουστάκι για λίγη δημοσιότητα. Επειδή μερικοί μπορεί να μη σας παρακολουθούν στα σόσιαλ μίντια (κακώς, γιατί είστε πολύ εκπαιδευτική στο πως χειρίζεται κανείς την εικόνα του ώστε να αποκτήσει την αγάπη του λαού) σημειώνω ότι αναρτήσατε για τους χιλιάδες οπαδούς σας στο facebook το εξής αθώο ερώτημα: Γιατί να γίνονται πειραματόζωα  τα αθώα ποντίκια, τα ξαδερφάκια του Μίκι και της Μίνι Μάους, και όχι οι εμπόροι ναρκωτικών, οι φονιάδες, οι παιδόφιλοι και λοιπά μιαρά όντα; Ε;

Καταλαβαίνω ότι ως συγγραφέας λαϊκής αποδοχής θέλατε να γράψετε κάτι πρωτότυπο. Φοβάμαι ότι θα σας στεναχωρήσω αλλά σας πρόλαβαν άλλοι. Η σκληρότητα και η απανθρωπιά άλλωστε είναι διαχρονικά διαχρονικές.
Στην Αμερική τις δεκαετίες ’50 και ’60 υπήρξαν επιστημονάρες (λατρεύοντες τα ζώα όπως εσείς) που τσάκιζαν τους κατάδικους (δηλαδή δολοφόνους, παιδεραστές και άλλα αποβράσματα της κοινωνίας με τα οποία φρίττουν οι γείτονές σας, οι σικαρίες του Ψυχικού που πλέκουν πουλόβερ αγκορά στο τσιουάουά τους): τους έκαναν ενέσεις με ζωντανά καρκινικά κύτταρα για να δουν πώς θα εξελιχθεί η αρρώστια.
Στη Βόρεια Κορέα δίνουν στους κατάδικους να τρώνε δηλητηριασμένα φύλλα λάχανου. Στην αρχή διαμαρτύρονται χλιαρά (λογικό, σε κανένα δεν αρέσει το λάχανο) αλλά 20 λεπτά μετά, όλοι τους είναι νεκροί
Οι Ιάπωνες επίσης συγγενεύουν με την ευγενική σας σκέψη. Τη δεκαετία του ’40 έκαναν ανατομία σε καταδίκους χωρίς αναισθητικό για επιστημονικούς λόγους. Σιγά τ’ αυγά θα μου πείτε, κατάδικοι ήταν όχι 100% άνθρωποι. Οπότε, αφού η κοινωνία δεν τους θεωρούσε μπουμπούκια, χαλαρά τους άνοιγαν στα δύο και τους μόλυναν με τύφο και χολέρα. Στη Βόρεια Κορέα που αγαπούν τόσο τα ζώα ώστε έγιναν βετζετέριαν (όπως φαντάζομαι κι εσείς) δίνουν στους κατάδικους να τρώνε δηλητηριασμένα φύλλα λάχανου. Στην αρχή διαμαρτύρονται χλιαρά (λογικό, σε κανένα δεν αρέσει το λάχανο) αλλά 20 λεπτά μετά, όλοι τους είναι νεκροί, με το αίμα να αναβλύζει από κάθε κοιλότητα του σώματός τους.

Αλλά πέραν της κοινωνικής αναισθησίας, ως γονιός θα έπρεπε να σκεφτείτε 200 φορές προτού γράψετε κάτι τόσο ανάλγητο. Γιατί; Γιατί έχουμε και παιδάκια κυρία Ακρίτα μου. Κι εσείς έχετε. Και τα παιδάκια αυτά είναι στην ανάπτυξη. Και μόλις αναπτυχθούν τα παιδάκια αυτά, όπως και το δικό σας άλλωστε, μπορεί να εξελιχτούν σε οτιδήποτε. Μην απορείτε. Το περίμενε η μανούλα η δικιά μου ότι θα γίνω κόλουμνιστ του κώλου; Το περίμενε η μανούλα του Ρωμανού όταν έπινε τα κοκτέιλ της στας Μυκόνους ότι ο γιός της θα προτιμούσε κάποτε τα  κοκτέιλ μολότοφ; Η ζωή δείχνει κυρία Ακρίτα μου ότι ουδέν αδιανόητον  για τα βλαστάρια του καθενού. Οπότε πριν ξαναρίξετε στο τραπέζι καμία άλλη ευφάνταστη πρόταση σαν κι αυτή α) διαβάστε λίγο για τις έρευνες του Μέγκελε και β) οραματιστείτε το μέλλον του παιδιού σας και το μέλλον όλων παιδιών αυτού του έρμου τόπου που μπορεί –ποιος ξέρει;- να εντοπιστεί στα Ζωνιανά λ.χ. (εδώ που τα λέμε δεν βλέπω και άλλη επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα, πού να βρει διέξοδο και η νέα γενιά;)

Πώς θα το βλέπατε να τα παραλάβει η Pfizer για να δοκιμάσει πάνω τους τις θλιβερές επιπτώσεις του αγχολυτικού centrac;

[Σ.σ. Τις γνωρίζω γιατί το παίρνει η μαμά μου να κοπάσει το άγχος της για μένα: αποπροσανατολισμός, παραισθήσεις, ψευδαισθήσεις κλπ (δηλαδή αυτά που μου προσάπτει αυτή εμένα και η κάποτε ένδοξη ΕΣΣΔ στους αντιφρονούντες της)]

Άπο Protagon.gr:

http://www.protagon.gr/scripta/blogs/gnwrizete-ton-megkele-agapiti-elena-akrita-44341053144
...........................................................................................................................................................
Αγαπητοί μου φίλοι :
Εάν οι άνθρωποι εφάρμοζαν τον νόμο της Παλαιάς Διαθήκης ;

<< Οφθαλμόν αντί οφθαλμού και οδόντα αντί οδόντος >>
η μισή ανθρωπότητα θάμενε τυφλή...
Ας συνέλθουμε και ας μην περιφέρουμε τις σκοτεινές ιδέες μας και στους άλλους ,όταν μάλιστα έχουμε και δημόσιο λόγο...
Ειλικρινά λυπάμαι για τα λεγόμενα της κ. Ακρίτα που δεν με είχε συνηθίσει σε τέτοιο λόγο...
Όσοι οι άνθρωποι βεβαίως  ,τόσες και οι γνώμες, μα ας είμαστε προσεχτικοί...
Οι άνθρωποι δεν γίνονται πειραματόζωα για να θεραπευτούν...
Γιατί η κ. Ακρίτα μίλησε για ανθρώπους ασθενείς...
Είναι βαριά ασθενούντες, οι άνθρωποι στις  ομάδες αυτές που ανέφερε...και χρήζουν ιατρικής βοήθειας...
Άλλωστε το παρελθόν μας δίδαξε τις θηριωδίες τέτοιων σκληρών μέτρων και άγριας  '''μαύρης ψυχής''',άνθρωποι να φτιάχνουν σαπούνια ανθρώπους...
Δεν ξεχνάμε το Άουσβιτς...
Τις αγκυλώσεις της κοινωνίας δεν τις μαλακώνεις με σκληρότερες συμπεριφορές...
Η προβολή μας, δεν μας επιτρέπει να ξεστομίζουμε τέτοιες '''κορώνες'''...
Θλίβομαι βαθιά όταν διαβάζω τόσο ακραίες τοποθετήσεις...
Πόσο μαύρο μπορεί να κρύβει μια ανθρώπινη ψυχή ?

Σοφία Θεοδοσιάδη
......................................................................................................................................................


 .

14 Φεβρουαρίου 2016

Τι.. έχουν γλύκα και ομορφιά οι έρωτες...




Πάντα στην πόρτα της καρδιάς μου ..όσο θάρχεται τσιγγάνα η φωνή τη ''μοίρα''' τάχα να μου πει...
πάντα το παραμύθι μου καινούριο πάλι απ' την αρχή θα αρχίζω να το γράφω...
Ποτέ τους δεν στερεύουνε του νου τα παραμύθια...που την ταλαιπωρημένη μας πολλές φορές ζωή...σε αδιέξοδα την οδηγούν...και σε λιμάνια με σκουριές...και πεταμένες άγκυρες τη φέρνουν...


Γεμάτα είν' τα παραμύθια μας από δράκους ...τέρατα ...και μάγισσες...νερά'ι'δες.. που τη φαντασία της ζωής σε μονοπάτια πότε δύσβατα...πότε διδαχτικά...και πότε μαγεμένα προσπαθούν να οδηγήσουν...και δρόμους στην καρδιά του καθενός μας να χαράξουν και ν' ανθίσει να την κάνουν προσπαθούν...
Έρωτες ...πάθη ...μίση ...απορρίψεις...απογοητεύσεις... και  καημοί και δάκρυα...η ζωή μας είν' γεμάτη..
Και πάντα εκεί η πλανεύτρα η μάγισσα το μάτι να σου κλείνει...έρωτες να υπόσχεται καινούριους ..άφθαρτους..μοναδικούς...έρωτες και αγάπες που ονειρεύονται ''παράδεισους''' να καταχτήσουν...
 Κι αν  απ' τους χτύπους της καρδιάς τολμήσεις για να μου χαρίσεις...

Μη φοβηθείς αγάπη μου...παντού θα βρίσκομαι εγώ...και στα αρώματα των λουλουδιών...την αύρα μου θα συναντάς...κι αυτή γλυκά θα σε τυλίγει...

Τον έρωτα έμαθα να υμνώ καθημερνά...να καλοδέχομαι και να καλωσορίζω το καινούριο και το αναπάντεχο ..που τη ζωή μας ομορφαίνει και γλυκαίνει...
Τι.. έχουν γλύκα και ομορφιά οι έρωτες...γιατί δεν είν' σοκολατάκια...που μια στιγμή μονάχα αυτά  το στομάχι μας χορταίνουν...
Μεθυστικό ''λικέρ''' ο έρωτας...πανάκριβο για να το αγοράσεις...μονάχα εσύ ξέρεις τη σύνθεση...εσύ για να το πλάσεις....εσύ.. και μέχρι την τελευταία του σταγόνα να το πιεις....
Είναι γεύσεις  πιο δυνατές...οι έρωτες που τις καρδιές και τις ψυχές μας τρέφουν...
Αν σας αρέσει τις ψυχές να τρέφετε και χάδια απαλά και αγαπησιάρικα τα δώρα σας του έρωτα να είναι...ξεκινήστε τα από σήμερα και χρόνια πολλά να σας κρατούν και να σας συντροφεύουν...
Σοφία Θεοδοσιάδη.
.................................................................................................................................................................
Στίχοι:  
Κατίνα Παΐζη

 Πόσο πολύ, πόσο πολύ,
πόσο πολύ σ’ αγάπησα
πόσο πολύ σ’ αγάπησα
ποτέ δε θα το μάθεις
Απ’ τη ζωή, απ’ τη ζωή,
απ’ τη ζωή μου πέρασες
κι αλάργεψες κι εχάθης
καθώς τα διαβατάρικα
κι αγύριστα πουλιά

Πόσο πολύ σ’ αγάπησα,
ποτέ δε θα το μάθεις

Κι αν δεν προσμένεις να με δεις
κι αν δεν προσμένεις να με δεις
Κι εγώ πως θα ξανάρθεις,
εσύ του πρώτου ονείρου μου
γλυκύτατη πνοή

Αιώνια θα το τραγουδώ,
αιώνια θα το τραγουδώ
κι εσύ δε θα το μάθεις,
πως οι στιγμές που μου `δωσες
αξίζουν μια ζωή

Πόσο πολύ σ’ αγάπησα,
ποτέ δε θα το μάθεις



     Πόσο πολύ σ'αγάπησα - Ρίτα Αντωνοπούλου...
................................................................................................................................................................... 

13 Φεβρουαρίου 2016

Μοναχικές Γυναίκες ~ Γλυκερία & Δήμου & Τσανακλίδου ...



Είναι βραδιές που θέλω κάπου να μιλήσω,
από ένα χέρι να πιαστώ,
να βγω έξω να ζήσω,
για ένα τσιγάρο, ένα ποτό,
να πιάσω κάποιον να του πω:
"Δώσ’ μου το χρόνο σου...
κι εγώ θα γείρω το κεφάλι μου στον ώμο σου."
Μα η τρομαγμένη μου καρδιά μου λέει:
Δε γίνεται.
Στου πρώτου άγνωστου το πρώτο "γεια"
δεν παραδίνεται.


Εγώ δεν ξέρω αν έχω στάλα λογική.
Φτάνω στο σπίτι, λέω "μπαίνω φυλακή".
Εκείνος έρχεται κοντά μου, μ’ αγκαλιάζει
κι ύστερα μόνος στα προβλήματα βουλιάζει.
Παραπονιέται, βλαστημάει τον εαυτό του,
και λίγο πριν το τελευταίο χασμουρητό του
με πιάνει κρίση,
σέρνεται απάνω μου
τον έρωτα να ζήσει.


Κι εγώ είμαι μόνη, για χρόνια έχτιζα έναν τοίχο.
Ύστερα τρόμαξα και θέλησα να φύγω.
Άρχισα τότε με αγωνία να γκρεμίζω,
να λέω "βοήθα με, Χριστέ" και να δακρύζω.
Πήρα τους δρόμους και διέξοδο ζητούσα,
χαμένα όνειρα και χρόνια κυνηγούσα.
Καπνός και σκόνη,
και όλα γύρω μου φωνάζουν
"είμαι μόνη".

μαζί:
Οι πιο μεγάλες νύχτες
είναι αυτές που κλαις και δε σ’ ακούν.
Θυμίζουνε γυναίκες,
μοναχικές γυναίκες που πονούν.

  Στίχοι: Σαράντης Αλιβιζάτος~
Μουσική: Αντώνης Βαρδής~ 
Πρώτη εκτέλεση: Ελένη Δήμου, Γλυκερία, Τάνια Τσανακλίδου!
...................................................................................................................................................................



Μοναχικές Γυναίκες ~ Γλυκερία & Δήμου & Τσανακλίδου 

..................................................................................

12 Φεβρουαρίου 2016

Τα σταφύλια της οργής ..Τζον Στάινμπεκ


Απόσπασμα :
Θα βρίσκομαι παντού μέσα στο σκοτάδι. Θα βρίσκομαι εκεί όπου δίνουν μάχη για να φάνε οι πεινασμένοι. Θα βρίσκομαι εκεί όπου ο μπάτσος δέρνει τον ανήμπορο. Θα βρίσκομαι εκεί όπου οι άνθρωποι φωνάζουν επειδή είναι έξαλλοι και δεν αντέχουν άλλο.
Αλλά θα βρίσκομαι και εκεί όπου τα παιδιά γελούν επειδή πεινούν μα ξέρουν ότι το δείπνο τα περιμένει. Και θα βρίσκομαι εκεί όταν οι άνθρωποι θα τρώνε τους δικούς τους καρπούς και θα ζουν στα σπίτια που οι ίδιοι έφτιαξαν
Θα βρίσκομαι εκεί...
Και οι εταιρείες και οι Τράπεζες εγάζονταν για την  δική τους καταδίκη και δεν το ήξεραν.
Τα χωράφια ήταν γεμάτα φρούτα και άνθρωποι που κινούνταν στους δρόμους ,πέθαιναν από την πείνα.Οι σιταποθήκες ήταν γεμάτες και τα παιδιά των φτωχών μεγάλωναν  ραχιτικά  και τα σπυριά της πελλάγρας διογκώνονταν στα πλευρά τους.
Οι μεγάλες εταιρείες δεν γνώριζαν ότι μεταξύ της πείνας και της οργής είναι μια λεπτή γραμμή.
...................................................................................................................................................................

 Τα «Σταφύλια της οργής», το αδιαμφισβήτητο αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ, είναι η ιστορία των ταπεινών και καταφρονεμένων της Αμερικής στα χρόνια της μεγάλης οικονομικής κρίσης, στις αρχές της δεκαετίας του 1930, αμέσως μετά το μεγάλο κραχ του 1929.

Με τις σοδειές τους  κατεστραμμένες από παρατεταμένη ξηρασία και από θυελλώδεις ανέμους που κουβαλούσαν πυκνά σύννεφα από χώμα, ξεριζωμένοι από τα χωράφια τους λόγω της εισβολής των νέων καλλιεργητικών μεθόδων, χιλιάδες εξαθλιωμένοι αγρότες του αμερικανικού Νότου εγκαταλείπουν τις εστίες τους κατευθυνόμενοι προς τη Γη της Επαγγελίας, την Καλιφόρνια.
Με τα λιγοστά υπάρχοντά τους φορτωμένα σε σαραβαλιασμένα φορτηγάκια ζουν ένα ταξίδι ολωσδιόλου εφιαλτικό ελπίζοντας να βρουν δουλειά και ψωμί. Τις τύχες μιας από αυτές τις οικογένειες παρακολουθεί το βραβευμένο με πούλιτζερ μυθιστόρημα του Στάινμπεκ (1939) και η πιστή κινηματογραφική του μεταφορά ένα χρόνο μετά.

Για να αποδώσει όσο μπορούσε πιο ρεαλιστικά την εξιστόρησή του, ο συγγραφέας
έζησε για ένα διάστημα ανάμεσα στους εσωτερικούς μετανάστες, οι οποίοι, φθάνοντας στον προορισμό τους, δεν άργησαν να αντιληφθούν ότι τα πράγματα δεν ήταν όπως είχαν ελπίσει: τους περίμεναν η καχυποψία, η εχθρότητα, η αναδουλειά, η πείνα και η ανάλγητη συμπεριφορά των εργοδοτών και των εκπροσώπων του κράτους.

Ο συγγραφέας Τζον Στάινμπεκ, έγραψε :  << Τα σταφύλια της Οργής >>
                                                                    << Άνθρωποι και ποντίκια >>
                                                                      <<  Ανατολικά της Εδεμ.>>

Τιμήθηκε με το βραβείο Πούλιτζερ το 1940  για τη Νουβέλλα : τα σταφύλια της Οργής..

ΠΗΓΗ : Βικιπαίδεια. 
.....................................................................................................................................................................



Η ανθρωπιά και η μεγαλοσύνη του ανθρώπου μέσα από ένα λογοτεχνικό βιβλίο...
Πάντα πίστευα και το πιστεύω ακόμα..πως η Λογοτεχνία είναι ένας κόσμος '''μαγικός'''.
Δεν χρειάζεται νάσαι ποιητής ή λογοτέχνης...γραμματιζούμενος με την στενή έννοια για να ανατρέξεις στα λογοτεχνικά κείμενα...
Δεν χρειάζεται τα βιβλία τα λογοτεχνικά νάναι γρίφοι και δυσνόητα...
Να δίνονται  και να απευθύνονται στο πλατύ κοινό με μαεστρία...γιατί έχουν δύναμη και ξυπνούν μέσα μας άγνωρα συναισθήματα και μας δονούν δυνατά...δημιουργικά και ορμητικά...
Μια τέτοια λοιπόν οικογένεια , η οικογένεια Τζόουντ έφτασε στην Καλιφόρνια κι εκεί διαδραματίστηκε όλο το έργο της ζωής τους...
Δεν ενδιαφέρει τον πεινασμένο και επαναστατημένο και τον μετανάστη αν χαραχτηρισμούς θα τους κολλήσεις του '''δεξιού'''του ''αριστερού'''ή του Κομμουνιστή'''
Το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι η επιβίωσή του και της οικογενείας του...
Πάντα τα '''Σταφύλια της Οργής'''επίκαιρα και διαχρονικά...και σήμερα απαραίτητα όσο ποτέ άλλοτε...

Σοφία Θεοδοσιάδη...
.................................................................................................................................................................

Ο Bruce Springsteen και ο Tom Morello (κιθαρίστας των Rage Against the Machine) ερμηνεύουν το "Φάντασμα του Tom Joad" που έγραψε ο πρώτος (1995), με αναφορές στο μυθιστόρημα του John Steinbeck "Τα Σταφύλια της Οργής" (1939) και την ομώνυμη ταινία του John Ford (1940)



Bruce Springsteen & Tom Morello - The Ghost of Tom Joad (Greek subs) 

.................................................................................

Ο Στάινμπεκ έγραψε: «Τα σταφύλια της οργής», «Άνθρωποι και ποντίκια», «Ανατολικά της Εδέμ». Τον κατηγόρησαν ως κομμουνιστή, αλλά στήριξε τον πόλεμο στο Βιετνάμ. Βραβεύτηκε με Νόμπελ, αλλά τον χαρακτήρισαν ως «λάθος της Ακαδημίας» ...

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/o-stainmpek-egrapse-ta-stafilia-tis-orgis-anthropi-ke-pontikia-anatolika-tis-edem-ton-katigorisan-os-kommounisti-alla-stirixe-ton-polemo-sto-vietnam-vraveftike-me-nompel-alla-ton-
Η πρώτη μεγάλη επιτυχία ήταν το μυθιστόρημα «Άνθρωποι και Ποντίκια» που κυκλοφόρησε το 1937. Ο τίτλος παρέπεμπε σε στίχους του ποιήματος του Ρόμπερτ Μπερνς «Σε ένα ποντίκι» που μερικά χρόνια πριν είχε διαβάσει ο Στάινμπεκ. Τοποθετημένο για ακόμη μία φορά στην ύπαιθρο της Καλιφόρνιας, ο Στάινμπεκ περιγράφει την ιστορία δύο απόκληρων αγροτών που Το πρωτότυπο εξώφυλλο του βιβλίου "Τα σταφύλια της Οργής". Το πρωτότυπο εξώφυλλο του βιβλίου «Τα σταφύλια της Οργής». περιπλανούνται σε διάφορα αγροκτήματα για να εργαστούν και να επιβιώσουν. Οι δύο φίλοι, Τζωρτζ Μίλτον και Λέννι Σμολέχουν στόχο να αποκτήσουν τη δική τους φάρμα και να εκτρέφουν κουνέλια. Μια επικίνδυνη και όμορφη κοπέλα όμως αλλάζει τα δεδομένα και τη μοίρα των νεαρών αγροτών. Το μυθιστόρημα διασκευάστηκε για θεατρική παράσταση το 1937, ενώ το 1939 η ταινία στον κινηματογράφο ήταν υποψήφια για τέσσερα Όσκαρ. Το 1940 ο Στάινμπεκ τιμήθηκε με το βραβείο Πούλιτζερ για τη νουβέλα «Τα σταφύλια της Οργής». Το λογοτεχνικό έργο είχε κυκλοφορήσει ένα χρόνο νωρίτερα λαμβάνοντας αμφίσημες κρητικές. Η υπόθεση του βιβλίου βασίστηκε σε πραγματικά γεγονότα που έζησαν οι μετανάστες που έφτασαν στην Καλιφόρνια μετά την Ύφεση και την καταστροφή των χωραφιών. Για να είναι πιο αληθινός και ουσιαστικός στα κείμενα του, ο Στάινμπεκ έμεινε για παραπάνω από χρόνο μαζί με τους μετανάστες, βίωσε τις άθλιες συνθήκες, αλλά και την καχύποπτη συμπεριφορά των Καλιφορνέζων όταν αντίκρισαν τους ρακένδυτους εσωτερικούς μετανάστες. Πολλοί κριτικοί βιβλίων το καταλόγισαν αμέσως στα καλύτερα λογοτεχνικά βιβλία, ενώ άλλοι έσπευσαν να το κατηγορήσουν για άσεμνο και επικίνδυνο περιεχόμενο. Ο Στάινμπεκ ήρθε αντιμέτωπος με τους κρατικούς μηχανισμούς όταν τον κατηγόρησαν ότι ψευδολογούσε και ήταν υπέρμαχος κομμουνιστικών απόψεων. Το βιβλίο για δύο χρόνια απαγορεύτηκε να διδάσκεται στα σχολεία και να βρίσκεται στα ράφια των δημόσιων βιβλιοθηκών. Παρόλα αυτά τους πρώτους μήνες κυκλοφορίας, το μυθιστόρημα πούλησε πάνω από 40 χιλιάδες αντίτυπα, ενώ μέχρι σήμερα έχει ξεπεράσει τις 14 εκατομμύρια πωλήσεις. Το βιβλίο μεταφέρθηκε με μεγάλη επιτυχία στον κινηματογράφο το 1940....

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/o-stainmpek-egrapse-ta-stafilia-tis-orgis-anthropi-ke-pontikia-anatolika-tis-edem-ton-katigorisan-os-kommounisti-alla-stirixe-ton-polemo-sto-vietnam-vraveftike-me-nompel-alla-ton-cha/